2

Chokladmuffins - mitt bästa recept

Denna höst har ett signum över alla andra - chokladmuffins. Oktober har knappt börjat och jag har redan provat lite olika varianter men jag har en vinnare. Den kommer från klassiska "Sju sorters kakor". 
 
Ingredienser:
100 g smör
2 ägg från höns nära dig
1,5 dl socker
1,5 tsk äkta vaniljsocker - eller ett kryddmått äkta vanilj
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
(blockchoklad i bitar)
 
Gör såhär:
Ställ rosa söta små muffinsformar på en plåt, 10 till 15 st. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna. Blanda till sist i smöret. Fördela smeten i formarna, fyll till hälften.
Om du vill kan du peta ner en ruta mörk blockchoklad i varje form, den smälter ner i mitten av den nygräddade muffinsen vilket är ljuvligt gott.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader (175 grader om varamluft) i cirka 10 minuter.
 
Slicka nu inte i dig all smet, då blir det ju ingenting i formarna!
Jag tycker verkligen det är värt att införskaffa söta formar, det blir lite vardagslyx.
Varma chokladmuffins med smält choklad i mitten rekommenderas ätas framför en varm brasa en sen höstkväll. Gärna med en trevlig karl och kelen hund.

Kommentarer:

1 Amanda Niclasson:

skriven

Ser verkligen gott ut!

Svar: tack :)
Esther

2 morsan:

skriven

eller kelen man o ch helgalen hund :-D

Svar: Haha, ja det stämmer ju rätt bra!
Esther

Kommentera här: