1

STCC race - mitt första möte med motorsporten

Fin dag på STCC i Knutstorp med middag i Volvos VIP. Regn, sol, hagel och såklart många häftiga tekniskt komplicerade bilar som körde varv efter varv på Ring Knutstorp.
 
Jag jobbar visserligen i bilbranchen, BorgWarner (före detta Haldex). Haldexkopplingen ser till att ge fyrhjulsdrift åt personbilar såsom Volvo, Jaguar Land Rover och VolksWagen med flera. Det är många terräng-bilar och lika många sportbilar som har någon generation av vår Haldexkoppling. Mina kollegor är störtintresserade av bilar och motorsport av alla de slag. Dessvärre har jag själv ett nästan obefintligt intresse för motorsporter och bilar. Den tekniska och mekaniska konstruktionen är jag desto mer intresserad av. 
 
Nu har jag i alla fall varit och sett ett rally, STCC race, och det var nog på tiden. Mot all förmodan tyckte jag det var väldigt skojj! Bilarna är ombyggda och helt olika de bilar som jag känner till med samma modellnamn. Ratten är avtagbar, hela bilen går att dela i bitar och platsen för föraren är som inbyggd mitt i maskineriet. 
Fin buffé bjöd Volvo oss på. De tre tävlande för Volvo beskrev för oss i en intervju, hur de tyckte det första loppet hade gått och vad de trodde om nästa lopp. 
Syrran, jag och Prins Karl Philip vid en av tre tävlande S60 Volvobilar.
En krasch fick vi ta del av, från bästa tittarplats. Bakom ser du hur de andra bilarna brummar vidare. Vädret var minst sagt växlande. 
En halv bil. Det var intressant att se hur de reparerade bilarna mellan loppen, snabbt som bara den. 
Bra plats vi fick!
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Kusin Sarah:

skriven

Kul att se prins Carl Philip att köra rally.
Hur känns det?
Hade så roligt!

Kommentera här: